Sider

søndag 9. september 2012

Favoritten i høsthagen

Det er høst men heldigvis er det fremdeles masse fint i hagen :-)  Anne på moseplassen har lyst ut en konkurranse: Hva er finest i hagen din nå?
Mitt bidrag er denne alpeedelweissen. Jeg plantet den for en måned siden, og nå var den plutselig blitt så fin.
Den står plantet sammen med en alunrot som er burgunder med sølv. Jeg liker så godt kombinasjonern burgunder og sølv blader, særlig om høsten.
Planen er at dette bedet skal bli helt tett av blader i disse fargene, men da beddet endelig ble ferdig var det ikke så mye igjen å velge i som hade rett farge, høyde og var uten snegler. Alunroten hadde jeg fra før, fikk den til bursdagen min i fjor, og alpeedelveissen var den siste som var igjen. Den var litt tufs da jeg kjøpte den, men det har den tatt igjen.
Det beste med alunrot er at den er like fin hele sesongen og uansett vær.
Det tror jeg gjelder alpeedelweissen også.
Alpeedelweissen trives best i fjellhager med litt mager jord. Den blomstrer juni til august egentlig, og er herdig helt til H8. Den blir bare 20 cm høy.
Her er en annen kombinasjon med sølv og burgunder:
Filtarve, jonsokkoll og lammeøre, alle ferdig blomstret, og sen høst, men superfine helt til snøen kommer.

7 kommentarer:

  1. Oi, Den var vakker! :-) Jeg er også veldig svak for planter med sølvfarget bladverk for tiden. Spesielt sammen med burgunder bladverk og rosa blomstring, så den edelweissen skal jeg være på utkikk etter! :-D
    Lykke til i Moseplassens konkurranse!
    Stein

    SvarSlett
  2. Å det var nydelige farger sammen ,, høst,,
    Edelweissen er så søt.

    Ha en fin ny uke , Marit.

    SvarSlett
  3. så spennende! Jeg har jo hørt om og sett edelweis før, men du har virkelig fått frem dens skjønnhet!

    Hyggelig at du er med i konkurransen :D

    SvarSlett
  4. En sjelden og flott plante, din alpeedelweiss! Nydelig med det grågrønne bladverket mot burgunder alunrot, og jeg blir helt satt ut når jeg ser sånne flotte sammenplantinger! Dette kan du!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  5. Helt nydelig er den. Hadde to, men de gikk med da jeg skulle begrense sypressvortemelken. Litt svinn må man regne med i hagen. Alunrot har blitt ei skikkelig dille her. Lykke til :)
    Ha en finfin tirsdag.

    SvarSlett
  6. En spesiell og lekker blomst! :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  7. Gratulerer med finaleplassen og lykke til!

    SvarSlett