Sider

mandag 4. juni 2012

Gode kjøp på planteloppemarked

Lørdag var det planteloppemarked i Ski. Jeg var med og jobbet det deler av dagen, første gang jeg var med! Det var fint å møte flere hagegale, og ikke minst bra og få gjort noen gode plantekjøp, som denne storkonvallen:
Jeg har ønsket meg storkonvall en stund, nå sto den der klar til å bli med hjem.
Jeg hadde med meg en del  planter til loppemarkedet, kunne ikke komme dit uten noe. Det var anemone sylvestris, bekkeblom, lav akeleie, rosepelargonia, campanula, tomatplanter og noen kjempeverbena. Alt ble ikke med på bildet.
 

Hjem igjen hadde jeg med tre fulle poser til sammen, jeg fikk dem utrolig nok med hjem på sykkelen:

I posene var det :
Plommetomat
Blå Iris, fra en gammel sort, gleder meg til å se den blomstre.
Duehode
Stjerneskjerm
Liatris eller akssøyleblomst som jeg lærte at den heter
Gullkorg
Aconitum
Høstanemone
Akkeleiefrøstjerne, hvit, hadde bare blå fra før og den er veldig fin
En ukjent gul blomst som visstnok skulle være veldig fin
Koreaskjegg med røde blomster.

Jeg måtte kjøpe to pelargoniaer også, den ene er en duftpelargonia som har et merkelig utseende, bontrosa sto det på den:
Den andre hadde ikke navn men får visst laksefargede blomster:

Så nå er det bare å sette igang å plante igjen, jeg som trodde jeg var nesten ferdig, jeg har ikke gjort noe annet de siste ukene enn å plante ut alt fra drivhuset og planter jeg har kjøpt på salg i fjor eller kommet over i år.
Her er noen av pottene jeg har tømt i det siste:
I dag har jeg også plantet ut en kjempefin akeleie jeg fikk av værdens snilleste nabo som også er hagegal, den er litt på hell allerede, men de blomstene som er igjen er kjempefine:

Jeg har ikke helt plan på alle plantene enda, hvem som skal hvor, men jeg finner alltids en plass.

2 kommentarer:

  1. Planteloppemarked er så gøy :) Du fikk tak i mange godbiter ser jeg. Jeg svever fortsatt i lykkerus etter å ha sikret meg gammeldagse duftende pinseliljer. En skikkelig snåling den pellargoniaen bontrosa.
    Ha glade hagedager.

    SvarSlett
  2. Det er spennende å gå på plantemarkeder, og jammen fikk du med deg mye flott hjem. Den pelargonian var super lekker!

    Ønsker deg en fin dag. klem

    SvarSlett